Van Melbourne naar adelaide, over kamperen in de regen en lepeltje slapen

29 april 2017 - Adelaide, Australië

Hoi Hoi, tijd voor een kleine update. Op dit moment zit ik super comfortabel in een airBnb bij een chinees koppel die ondertussen een jaar geleden uit China is weggevlucht door de slechte leefomstandigheden daar. ik moet zeggen het doet heel veel deugd na vijf weken in hostels of in granny om eens een kamer voor mijzelf te hebben en een werkelijk huis (de luxe van een keuken en bad vind ik ondertussen al niet meer zo vanzelfsprekend). Gisteren werd ik warm welkom geheten door Sophie, zij studeert hier halftijds en werkt halftijds (shock schock, studeren kost hier 15 000 dollar per half jaar!!), we hebben samen een theetje gedronken en wat zitten praten over reiservaringen en cultuurverschillen. Haar man werkt als uber chauffeur hier omdat er geen ander werk te vinden is voor mensen met hun visum, dus ze werken beide lange uren, moeiijk omde eindjes aan elkaar te knopen, waardoor ze ook met airbnb gestart zijn, maar heel gastvrij en gezellig. Ik blijf hierde volgende twee dagen aangezien ik het gevoel had wat ziek te worden doorhet slechte weer, gebrek aan warmte en Lisa en Karin die beide ziek waren... Morgen vertrek ik dan om een paar dagen te gaan couchsurfen, mijn eerste keer in heel lange tijd maar ik kijk er wel naar uit, eerst gratis acroyoga in het park en daarna gemeenschappelijk diner met enkele backpackers.

Eergisteren heb ik Lisa afgezet op het vliegveld, ze moest terug naar huis vliegen om haar familie te zien voor haar tweede jaar visa begint, was een moeilijk afscheid want er was zeker een klik tussen ons, maar jah, des te meer reden om een vakantie naar Berlijn te boeken als ik terug ben! Dus ik ben dan gisteren de hele dag met Karin alleen op stap geweest, eerst Granny afgezet bij de mechanieker want ik wou een volledige check voor ik met haar de woestijn door rij, die heeft een missfire gefikst aan de motor (sry gn vertaling hiervoor) en me nog eens alles tot in de puntjes uitgelegd waar ik voorzichtig mee moet zijn. Dit was mss geen slecht idee want ik weet niets over auto's, maar ik ben bijna zeker datik terug kom als een halve mechanieker, iedere week leer ik iets nieuws! Dan kan ik een carriereswitch maken hahaha. Daarna zijn we langs een paar musea geweest, immigratiemuseum, de prachtige bibliotheek en het nationale wijnmuseum! Groot was de teleurstelling toen we merkten dat de wijnproeverij iets boven ons budget lag.. dan maar de teleurstelling over e wijn gaan vereten met een hamburger, volgens Karin de beste die ze al gegeten heeft tot nu toe in heel Australie! Dan was het weeral afscheidtijd, deze maal van Karin, die voor twee weken naar Bali vliegt. Guess what, het plan was om na het vliegveld te stoppen bijde ikea om granny wat te pimpen, krijg ik een telefoon, joyce, kan je alsjeblieft terugkomen ik heb een zak in je auto vergeten... en zo komt het dat ik in twee dagen drie keer naar het vliegveld rij, zonder zelfs maar een voet op een vliegtuig te zetten, first time ever...

Dus nu op zoek naar nieuwe reisvriendjes, gisteren een ad geplaatst op FB en vndgal twee mensen gevonden dus hopelijk klikt het even goed en krijg ik er weer wat vriendinnen bij!

Bon, wat hebben we anders gedaan de voorbije dagen,... in Adelaide niet zoveel, de stad is eerder doods, regen en slecht weer, grote shoppingstraat waar ik me heb laten gaan en een minilaptop gekocht omdat mijn tablet was gestolen in Vietnam, ook een super speaker voor in de auto, dus de volgende dagen worden toast met jam.. en snel een job zoeken aan de westkust!

Na Melbourne zijn we direct gestart met de fameuze great ocean road. Mss ben ik wat spoiled, mss komt het door het slechte weer (drie dagen regen) maar ik was alvast niet super onder de indruk. Daarna richting de Grampians waar we kampeerden midden in een natuurpark, prachtig gewoonweg, zoveel sterren heb ik nog nooit samen gezien. We spraken af daar met Wes, een australier uit Sydney die ontslag genomen heeft om zijn eigen land te gaan verkennen. Dit was een kennis van Karin uit Melbourne, maar altijd gezellig om een extra persoon mee te hebben en een rooftoptent zodat we eindelijk eens plaats hadden in bed. door het slechteweer en de regen konden we niet echt in de tent buiten slapen, dus dan maar met drie in granny.. Met twee zieke personen en 1 snurker en 1 knuffelaar niet zo handig>...Bon groot was onze verassing ton we na het ontwaken een zonnetje zagen, perect om het nationaal park te gaan verkennen! Ik moet zeggen, de uitzichten waren prachtig en niet al te veel toersisten dus perfect. Wel was het een echte uitdaging, een 6tal uur non stop klimmen op moeilijke paden, voelde hettoch wat aan mijn rug de dag erop.Maar het was het zeker waard! Ah en ik heb een yogamat gekocht, dan kan ik mijn stabilisatieoefeningen buiten doen van zodra het hier eens stopt met regenen, puntjes voor mezelf jej

De volgende uitdaging een stad vinden om Anzac day te vieren. Anzac day is de dag waarop Australie en Nieuw Zeeland alle soldaten uit iedere oorlog herdenken. Er zijn grote optochten, speeches en het is de enige dag waarop er gegokt mag worden in Australie. Volgens Wes de perfecte dag om een stoet te zien, en erna zat te worden, traditie volgens een echte australier... ( nog iets wat ik ondertussen geleerd heb, iedere australier heeft een alcoholprobleem, ipv 1 glaasje na het werk, zijn het hier tien glaasjes...) Aangezien nieman van ons bob wou zijn hebben we een hostel voor twee nachten geboekt in een oude gevangenis, luxe luxe een vierperssonskamer en warne douche! Maar eerst het onverwachte moeilijke deel, de grens. om van victoria naar mount gambier te gaan moet je eerst de grens victoria-SA southern australia over. Dit blijkt de enige grens te zijn in australie zelf waar je geen groenten of fruit mag meenemen, en ze lachen er hier niet mee, gevangenisstraffen want fruit smokkelen is hier erger dan drugs. Wes was dit helemaal vergeten, en wij waren de onwetende toersiten, dus net na inkopen te hebben gedaan mochten we kiezen alles opeten of alles weggooien. Dan maar de eerste keuze genomen en een eetwedstrijd gehouden, want fruit weggooien wil je hier echt niet doen, veel te duur daarvoor!

Veilig over de grens, klaar voor Anzac day, blijkbaar toc niet het beste stadje genomen want redelijk doods hier. de stoet duurde een kwartier, de speeches een kwartier, maar geen feestjes, teleurstelling tot en met! Gelukkig konden we wel gokspelletjes spelen, een kans die karin en ik niet lieten liggen om wat lokale traditie op te snuiven, de exacte naam wwet ik niet meer maar het gaat als volgt; er zijn twee munten die worden opgegooid, je kan kop hebben of munt of 1 van beide. Je legt om het even hoeveel geld op een tapijt met ofwel kop ofwel munt, als je het juist raad verdubbelt je geld, raad je verkeerd dan neemt de rechter al het geld weg, als er en van beide wordt getost dan wordt er opnieuw gespeeld en na drie keer neemt de rechter al het geld van het hele bord weg dus iedereren verliest. Ik begon klein met 5 dollar en alles liep goed, bleef spelen en kwam uit op 30dollar, maar natuurlijk was ik te hebberig en speelde ik verder tot ik weer 15 dollar verlies had, anyway, enkele dollars winst en heel veel fun en spanning, ook wat jaloersheid want de man naast ons heeft 700 dollar gewonnen... van een lucratieve namiddag gesproken.

Na mount gambier tijd om richting adelaide te rijden, afscheid genomen van Wes en 500 k voor de boeg, we dachten we nemen de panoramische route, maar die bleek niet zo panaoramisch te zijn in de regen.

Dit waren de laatste dagen, ik hou jullie op de hoogte, plannen zijn een bezoek aan de wijngaarden hier endan de nullabour door (duimen maar) en dan richting Perth waar mijn eerste reunie plaatsvindt, Eveline de smet kijk er al naar uit!

1. Dachke:
    29 april 2017
    De max Joyce! Klinkt super avontuur nog veel plezier daar en geef ons Evelinetje een dikke tjoeze
  2. Nonkel nico:
    4 mei 2017
    Veel succes ginder amuzeerd u maar Grts.
  3. Philip:
    5 mei 2017
    Super wel plezant voor ik kan de verslagen lezen op kosten van mijn baas he tijdens mijn uren met een koffietje grt succes verder kga juist nog keer mijn messinger terug moeten installeren jes lik zoek geraakt